פרקטיקה ואומנות נפגשים

תכנון ועיצוב: שפיגל אדריכלים
צילום תמונת פרופיל רון שפיגל-רגב כלף
צילום תמונות פרויקט: אלעד גונן

תכנון המושפע מפרקטיקה ואומנות ואיזונים מדויקים בין מסות, ממדים ונפחים הם רק חלק ממאפייני חתימת ידו של האדריכל רון שפיגל. מי שהיה תלמידו של סעדיה מנדל- מגדולי האדריכלים בישראל, אמון היום על פרויקטים מעוררי השראה פרטיים ומסחריים כאחד. רגע לפני קיצה של 2020, הצצה לפועלו של אחד האדריכלים הפעילים בארץ.  

משרדו של האדריכל המוערך רון שפיגל מתמחה בבניה יזמית ובכללה פרויקטים במסגרת תכנית תמ”א 38 ומגדלי בוטיק וכן בתכנון ועיצוב בתים פרטיים, בתי מגורים, דירות פאר, מבני מסחר, מבני תעשייה ואפילו חוות סוסים. בעבודתו דוגל שפיגל ביצירת מערכת קשרים איכותית ובלתי נפרדת בין ארכיטקטורת המבנה לעיצוב הפנים:  “אני מגדיר את עצמי כאדם פרקטי ואנליטי ובד בבד כאומן. ארכיטקטורה הוא אחד המקצועות הבודדים שמקשרים בין פרקטיקה לאומנות ומאפשרים ליצור תהליכים ותוצרים גדולים ורבי משמעות בתוך כך, אני מאמין שבאדריכלות ובעיצוב אין קשה, אלא מאתגר וסביר שאם הייתי מקבל בכל פרויקט נתונים זהים כמו תקציב, מגרש וכיוב’ סביר להניח שלא הייתי ממריא לשום מקום”, הוא מסביר בראיון שערכנו עמו.

לשאלה כיצד הוא מגדיר את חתימת ידו הוא משיב כי קשה להגדיר זאת במשפט אחד: “אני מתכנן כל בית עבור אדם או משפחה ספציפית על פי מה שמתאים לאורחות חייהם וטעמם. לקנות חליפה בחנות יכולה לגרום לנו להראות ממש לא רע, אבל אם נשכיל לתפור חליפה שמותאמת במדויק למידותינו תגרום לנו להראות לא רק מצוין אלא גם להרגיש ולהתנהל בחופשיות ובנוחות. עם זאת, באופן טבעי אפשר לזהות את הפרויקטים מכיוון שיש ביניהם קו מקשר: שילוב בין חומר וקור, קווים ישרים, מפתחים גדולים, פרגולות מרחפות ולצד שימוש בבטון, שימוש באלמנטים מעץ שמכניסים מימד של חום ותורמים ליצירת מראה אקלקטי ועשיר”.

כך גם בפרויקט חדש שתכנן משרדו עבור בני הזוג מהרצליה, בשנות ה-40 לחייהם, להם שלושה ילדים צעירים. “הם פנו אלינו עוד לפני שבחרו את ביתם הסופי והספיקו כבר להיכנס למו”מ מתקדם על בית, שבסופו של דבר הבשיל”, מסביר שפיגל. “ממש לאחריו נמצא הנכס המושלם מבחינתם- בית פרטי כבן 25 שנה, הממוקם על קרקע של כ-300 מ”ר בלב אחת השכונות הטובות והמטופחות בעיר ומשתרע על פני 4 מפלסים- מרתף, קומת קרקע, קומת מגורים ועליית גג”.

ניכר שלאורך השנים הבית טופח ותוחזק היטב אבל עם זאת, נדרשו התאמות ושדרוגים הן בתכנון והן בעיצוב של החוץ והפנים בכדי להתאים אותו לאורחות חייהם ולטעמם של הזוג ומשפחתם. התוצאה הסופית היא בית שמספק חווית מגורים שמתחילה כבר מחוצה לו והולכת ומתעצמת בפנים.

אחד האתגרים הבולטים בתהליך התכנון היה חיבור בין האגפים השונים בקומת הקרקע במרכזה ניצב גרם מדרגות שטרם השיפוץ חצץ ויצר הפרדה מוחלטת בין המטבח לסלון ומנע את הזרימה בקומה כולה. בתוך כך, שירותי האורחים שממוקמים באזור הכניסה תוכננו בפוזיציה שגרמה להם לבלוט במקום להיטמע עד כמה שניתן במרחב.  על מנת לפתוח ולאוורר את הקומה וליצור מערכת קשרים דינמית בין החללים בחר האדריכל לפתוח את גרם המדרגות עד כמה שניתן ואת הקירות המקוריים מחליפים עתה מעקה זכוכית הפונה לכיוון החלל הציבורי ומעקות ברזל שיוצרו בעבודת יד אומן שמובילים לקומת המרתף וקומת המגורים. הגרם עצמו חופה בעץ אלון, מוטיב שמוסיף שפע של חמימות ואופי לחלל הציבורי. בתוך כך שירותי האורחים תוכננו מחדש כך שייטמעו באופן אינטגרלי כחלק מהקיר בו השכיל שפיגל להטמיע בנוסף פונקציות חשובות נוספות בהן אזור בר מאובזר ומרשים וכן שפע של מקומות אחסון כולל אזור המיועד לאחסון כיסאות אוכל בהם משתמשים בעת אירוח רב משתתפים. הרהיט המרשים צבוע בגוון בהיר וכולל חלוקות גיאומטריות א-סימטריות שמוסיפות תחכום ועניין וקולעות לסגנון העדכני.

המטבח תוכנן גם הוא מחדש וכולל שני צירים של ארונות גבוהים שאחד מהם חוצץ בינו לבין גרם המדרגות ומשמש כרהיט פונקציונלי שמשלב סביבו תאים פתוחים בהם משולבים ספרים וכלי נוי. השילוב בין המשטחים הבהירים (קוריאן ופלטת דקטון במראה שיש קררה) לחזיתות (חלקן מחופות עץ וחלקן צבועות באפור גרפיט) גורמות לחלל להראות מתוחכם ומוקפד להפליא. באזור הבר שולבו כיסאות בר מדגם NATA של המותג האיטלקי BONTEMPI אותם בחר שפיגל לרפד בעור WATERPROOF NABUK בגוון אפור שתואם לסכמת הצבעים בחלל. פריט מפתיע במיוחד היא קונסולת ה-VEGA PLUS תמירה ודקיקה בגוון אפור פחם ניצבת בסמוך ליציאה לגינה ונפתחת בעת הצורך לשולחן אוכל גדול במיוחד באורך של לא פחות מ-4 מ’. המרפסת הגדולה משמשת לישיבה קז’ואלית בה מרבים בני הזוג לארח לקפה של בוקר או אחר הצהריים. לטובת העניין תכנן שפיגל ספסל היקפי מחופה דק עליו מונחות כריות נוחות בגוונים חיים.

בקומת הכניסה שולבו מערכות מיזוג VRF סמויות בתוך פרטי הנגרות מה שביטל את הצורך בהנמכות תקרה. כך למשל בסלון הבית שם נטמע המיזוג מבעד לרהיט הטלוויזיה שנצבע בחלקו בתנור וחופה בחלקו בפורניר עץ אלון. שפיגל יצר עבור פני המשפחה בחלל זה שתי פינות הישיבה. הגדולה יותר מורכבת ממערכת ישיבה מדגם ESCAPE הכוללת שתי ספות עמוקות ומפנקות מרופדות בבד עשיר ואיכותי בגוון אפור/כחול ג’ינס. לצידן שולבה כורסא מדגם MARGOT האלגנטי שרופדה בבד בגוון לימון ליים. במרכז שולבו שני שולחנות סלון מדגם MOON עגולים ששוברים מעט את המסה הגיאומטרית הישרה.

פינת הישיבה הקטנה והאינטימית יותר משמשת כפינת הרגעות למבוגרים שם הם יכולים ליהנות מכוס יין טוב וליהנות מהנוף שנשקף מבחוץ. שפיגל בחר עבורם בשתי כורסאות פיסוליות מדגם LOLITA שבדומה למערכת הישיבה המרכזית רופדו גם הן בבד משובח בגוון אפור-כחול. במרכז הפינה הוצב שולחן MOON אלגנטי שמתכתב עם שני אלה הנוספים במרחב.

קומת המרתף משמשת בתכנון החדש בחלק כאזור עבודה (אליו יש דלת ישירה ונפרדת מדלת הכניסה הראשית) ושפע של עמדות משחק ויצירה לילדים. פרקט עץ האלון בדוגמת הפישבון מלווה את קומת המרתף כמו גם את קומת המגורים בה מאסטר השינה של בני הזוג תוכנן מחדש. הפונקציות הישנות שינו את מיקומן ועתה בני הזוג נהנים מתכנון חדש שמותיר את החלל פתוח ומאוורר ועם זאת יוצר פרטיות והפרדה בין חדר השינה לחדר הרחצה הודות ליחידת ארונות גבוהה שבחלק הפונה לאזור השינה משמשת כקיר מולטימדיה לכל דבר. מיטת ה- JACKNIGHT שמהווה עוגן של ממש בחלל רופדה עור בגוון מוקה בהיר שהולם את סכמת הצבעים הנעימה אותה בחר שפיגל לחלל.

ליצירת קשר עם האדריכל היכנסו לאתר או לעמוד הפייסבוק

תיאור הכותב

פוסטים אחרונים

התגובות סגורות


רוצים לשמוע על כל החידושים
בעיצוב חלל הבית?

הרשמו לניוזלטר שלנו ותמיד תשארו מעודכנים!

[contact-form-7 404 "לא נמצא"]